نایب‌رئیس شورای شهر مشهد: واسطه‌گری‌های ناسالم، گردشگری سلامت مشهد را زمین‌گیر کرد شهردار مشهد مقدس: فلسفه وجودی مشهد، بر محور ولایت و امامت است | گردشگری سلامت، نیازمند سامان‌دهی و مقابله با دلالی + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: زائران مشهد باید تجربه‌ای فراتر از زیارت داشته باشند آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» شهرداری مشهد برگزار شد وزارت بهداشت در پی حذف هپاتیت C تا ۳ سال آینده والدِ آگاه، والدِ ناآگاه | باید و نباید‌های تربیت کودک از دو منظر روان‌شناختی و دینی مهاجرانی: نمایندگان حق دارند وزرا را استیضاح کنند، اما سیاسی‌کاری ممنوع اعلام نتایج دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ویژه استعدادهای درخشان آمریکا مدعی شد یک سرکرده القاعده در سوریه به هلاکت رسیده است تدابیر مدیریت شهری مشهد برای آبیاری فضای سبز | تابستان داغ، مغلوب سرسبز‌ی شهر کیفیت هوای امروز مشهد همچنان «ناسالم برای افراد حساس» (۱۶ مهر ۱۴۰۴) آغاز اجرای قرارداد بازسازی ۱۷۸ دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی مشهد پلمب ۲ کافی‌شاپ متخلف در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۴) رشد چشمگیر مشارکت مردمی مشهد در «طرح قرار زیارت»؛ بهره‌مندی بیش از ۱۱۰ هزار نفر در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ رشد ۶۲ درصدی فضا‌های اختصاصی بانوان در مشهد تا پایان دوره ششم مدیریت شهری نمک مصرفی شهر مشهد هنوز هم از کیلومترها دورتر می‌آید تا دل شهر | معدن‌های دروازه قوچان برگزاری جشنواره «شادبوم» با محوریت پرچم ایران بازدید شهردار مشهد مقدس از روند احداث پارک شهربانو بوستان بسیج | افزایش ۳۰ هکتاری فضاهای بوستان‌های ورزشی ویژه بانوان در دوره ششم مدیریت شهری + فیلم حال سخنگوی دولت وسط نشست خبری بد شد | بازگشت مهاجرانی به نشست خبری + فیلم (۱۵ مهرماه ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم

  • کد خبر: ۸۱۰۲۳
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم
مهدی یاراحمدی  خراسانی

به گزارش شهرآرانیوز؛ در بند سوم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «مناسب سازی ضابطه‌ها برای مردم به جای مردم برای ضابطه ها»، بیان شده است. «ضابطه» و «رابطه» دو واژه بسیار آشنا و مرسوم در فرهنگ سازمانی ماست. منظور از ضابطه ها، قواعد رسمی و قانون مثبته و معروف سازمان است که باید تمام فرایندها، تصمیم گیری‌ها و رویکرد‌های سازمان در چارچوب آن انجام گیرد و رابطه شاید بیشتر به فرایندی مذموم اطلاق می‌شود که بیانگر روندی است که ضمن تسریع در امور ارباب رجوع (شاید در مواقعی با اقداماتی فراقانونی)، انجام کار خارج از نوبت را تعریف می‌کند یا مسیر میان بر را نشان می‌دهد.

به هرحال آنچه در این مجال بدان می‌پردازیم، بحث ضابطه هاست. مدیریت شهری در بیشتر امور اداری، استخدامی، مالی، قانون گذاری و... از مجموعه قوانین خاص خود (که مراجع ذی صلاح تصویب کرده اند) پیروی می‌کند.

آنچه مسلم است، در سراسر کشور باتوجه به گستره فعالیت شهرداری ها، نیاز مردم برای مراجعه به این سازمان بیشتر از سایر سازمان‌های دولتی یا نهاد‌های عمومی است، از این رو روند دیوان سالاری حاکم و تکریم ارباب رجوع در شهرداری‌ها از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار است؛ امری که تا ایجاد کیفیتی مطلوب در آن، هنوز فاصله بسیاری پیش روی ما قرار دارد. نشان به آن نشان که در کشور، میزان رضایتمندی مراجعان به شهرداری ها، از متوسط استاندارد سایر سازمان‌ها کمتر است.

شاید بخشی از دلیل این مسئله، به روز نبودن برخی قوانین حوزه مدیریت شهری باشد که از نیاز‌های جاری مردم فاصله بسیاری دارد. علت دیگری که در این راستا ذکرشدنی است، ناآشنایی مردم با حقوق شهروندی و درنتیجه تکالیف و مسئولیت‌های خود در این زمینه است که سبب بروز چالش‌های دوگانه برای خودشان و شهرداری‌ها می‌شود. مسئله دیگری که می‌توان بدان اشاره کرد، زاویه نگاه قانون گذار در فرایند تدوین لوایح و طرح‌های حوزه مدیریت شهری است.

بیشتر ضوابط با رویکرد تشخیص فنی و رفع نیاز‌های مدیریت شهری وضع شده اند و شاید در مراحل وضع آن ها، کمتر از دیدگاه مردم استفاده شده و کمتر درباره این موضوع مطالعه و دقت شده است، درحالی که روح حاکم بر قوانین و ضوابط شهری باید آن چیزی باشد که ضمن ایجاد عدالت عمومی و رعایت چارچوب قوانین فرادستی، ابزاری مناسب برای رفع نیاز‌های عمومی، ایجاد رضایتمندی و پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات شهروندان باشد؛ موضوع مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری در فهرست چرخش‌های تحول آفرین قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->